Saturday, November 22, 2008

yoga...aiyoooyoo



sah…setelah lma menanti, majlis fatwa kasi haram itu senaman yoga…laaaa, br igt nk join..ha ha ha ha….pengerusinya Dato' Dr Abdul Shukor Husin bagaimanapun berkata, amalan fizikal iaitu senaman dalam yoga, tanpa adanya unsur-unsur mentera dan pemujaan pada zahirnya tidak menjadi kesalahan….namun, katanya, ia tidak digalakkan kerana dikhuatiri boleh menghakis akidah seseorang muslim memandangkan ia merupakan salah satu komponen daripada keseluruhan amalan yang diharamkan itu…. singapore dan mesir juga haramkan yoga…yoga nie dipercayai dpt melambatkan proses penuaan (umur bole dikurangkan kaaaa?? ha ha ha), kencing manis, dan serangan jantung…ryan giggs, winger man utd (glory2 man utd) pun amalkan yoga…ptt la dia still fit maaaa….so, afta majlis fatwa kasi fatwa ini, hopefully, smua msyrakat yg beragama islam, akur lah dgn ketetapan ini..baca dan fahami laaa fatwa ini in detail, not emosional k…majlis fatwa ini terdiri drpd golongan cendiakawan,intelektual, dan sarjana islam yg arif bg menjatuhkan ketetapan fatwa ini…bg non muslim, anda tak perlulah membuat demonstrasi or any forum membincangkan fatwa ini menurut perspektif anda…kerana anda tidak terlibat dlm wilayah aplikasi fatwa ini..wilayah aplikasi? apa bnda tue??? mangkuk kaaa periuk….ha ha ha ha…pk la sendri…so, senaman apa lgi yg baguih r? pegi gym la weiiii….ha ha ha ha

1 comment:

firdaus said...

perubatan tradisional mmg la banyak pro & contra... masa aku patah tangan dulu aku lepas first time tangan kena simen aku gi la jumpa bomoh sorang ni.. masa mula2 dulu dia jampi la kan so aku lebih kurang macam percaya la tangan aku boleh sembuh cepat. But then, 2 ke 3 minggu lepas tu aku gi la jumpa dia balik.. yg aku pelik time tu ibu bapa ramai bawak anak2 diorang yg nak periksa upsr dgn pmr gi jumpa bomoh tersebut. bomoh tu siap cakap lagi "sesapa yg nak exam nanti sila tinggalkan pencil box kat rumah saya, nanti saya jampi".Wah! pelik betul, senang la macam ni tak payah study susah2 jampi je boleh terus jawab exam! lepas daripada tu aku terus sangsi dgn bomoh tersebut. yg peliknya sepanjang aku sekolah dari darjah 1 sampai SPM & alhamdulillah SPM aku dapat 10A, aku x pernah mintak tolong dgn mana2 bomoh, cuma selama ni aku usaha je, study hard & banyakkan baca yasin dan itulah yg aku amalkan sampai universiti. pasal tangan aku pulak, aku rasa jumpa bomoh tu xde effect ape pun, still aku kena simen lepas 2 bulan baru baik jugak. So pengajarannya, kita ni manusia hanya kena bergantung pada Allah s.w.t sahaja, yg lain tu hanyalah ikhtiar selagi x menyimpang iman kita. aku rasa lebih baik jumpa doktor pakar drpd jumpa bomoh yg kita xtau sendiri apa kelulusannya. sekian.